Showit en SEO: Hoe werkt dat?

Jouw prachtige nieuwe Showit website is net gelanceerd, maar je wilt natuurlijk dat je website goed gevonden wordt in de zoekmachine’s zoals Google. Maar hoe doe je dat eigenlijk? De beste manier is door gebruik te maken van SEO: Search Engine Optimization.

In Showit zijn verschillende SEO settings in te stellen, maar hoe werken die eigenlijk precies? Je leest het in deze blog!

Wat is SEO eigenlijk?

SEO, oftewel Search Engine Optimization is zoveel als zoekmachine optimalisatie.
Dit is een manier om ervoor te zorgen dat jouw website hoger scoort in de organische zoekresultaten van Google, sneller en beter gevonden wordt en dus meer klanten aantrekt.

SEO is helaas geen quick fix, maar kost tijd en moeite om goed in te zetten. Het kan maanden of misschien zelfs jaren duren voor je resulataat ziet, maar als je het eenmaal door hebt, kan het je ook echt super veel opleveren!

Basis van SEO

Dit zijn de drie belangrijkste manieren voor SEO op jouw Showit website:

1. Teksten en content

De eerste en misschien ook wel meest bekende manier is door gebruik te maken van SEO geoptimaliseerde teksten. Het strategisch toevoegen van zoekwoorden door je teksten en het creëren van waardevolle content is daarbij heel belangrijk om hoger te scoren in Google.

Ben je niet thuis in het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten? Dan is het slim om contact op te nemen met een copywriter die je daarbij kan helpen.

2. Instellingen

Naast goede teksten op je website, zullen ook de titels, subtitels en beschrijvingen van je pagina’s, afbeeldingen en je website zal je ook titels en beschrijvingen van je pagina’s een belangrijke bijdrage leveren aan jouw vindbaarheid in de zoekresultaten. Gelukkig biedt Showit een heleboel handige opties, zonder dat je daarvoor ingewikkelde plug-ins nodig hebt.

Hoe dat werkt? Dat leg ik je iets verderop in deze blog uit.

Daarnaast moet je website ook technisch goed in elkaar zetten. Denk daarbij aan een snelle laadtijd, het beveiligen van je website met een SSL-certificaat en moet je website een duidelijke navigatie hebben. Onderschat ook de invloed van een goede mobiel vriendelijke website niet! Daar is Google namelijk dol op 🙂

Gelukkig zijn al deze elementen in Showit perfect geregeld, dus ben jij er zeker van dat jouw website op deze punten al goed scoort!

3. Autoriteit

Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google, zal de zoekmachine jouw website moeten zien als belangrijk en betrouwbaar.

Maar hoe doe je dat? Zeker als je website pas net in de lucht is, duurt het even voordat Google jouw website als betrouwbaar zal zien. De tijd dat jouw domeinnaam actief is en bijv. het aantal bezoekers dat jouw website bezoekt een belangrijke rol in dit geheel.

Om dit sneller te verbeteren kan je een aantal dingen doen:

  • Vraag klanten en andere ondernemers om door te linken en te verwijzen naar jouw website.
  • Noem je website regelmatig op social media
  • Start een blog
  • Heb geduld!… (I know: lastig! maar het duurt minstens een paar maanden voordat google jouw website opmerkt)

Hoe werken de SEO settings in Showit?

Titels & Meta beschrijvingen

In Showit is het heel eenvoudig om Titels en pagina (meta) omschrijvingen SEO proof te maken. Dit zijn de titels en beschrijvingen van je webpagina’s die weergegeven worden in de zoekresultaten en die vertellen wat jouw website te bieden heeft.

Dit is een voorbeeld van hoe dit eruit ziet in de Google zoekresultaten:

HOE VOEG IK TITELS & META BESCHRIJVINGEN TOE IN SHOWIT?

1. Selecteer de pagina waarvan je de SEO settings wilt toevoegen.

2. Klik in de rechter menubalk op SEO en vul hier jouw titels en omschrijvingen in.

  • Titel & Meta Description (beschrijving) van de webpagina
    Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat jij doet en wat bezoekers kunnen verwachten. Verwerk hierin ook de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.
  • Meta Keywords
    Is niet relevant voor SEO en Google.
  • Share Image
    Dit is de afbeelding die zichtbaar wordt wanneer iemand de link naar jouw website of pagina deelt. Kies hiervoor een relevante afbeelding voor jouw bedrijf.

Text Tags

Dan zijn er nog Text Tags, dat wil zeggen: alle tekst op je website heeft een bepaalde volgorde. Zie dit als een soort opbouw van een boek. Je hebt de boek titel (titel), hoofdstukken (subtitels) en normale tekst (paragraaf). Zo leest Google jouw website in de juiste volgorde en kan ze bepalen wat belangrijk is.

  • h1: belangrijkste (pagina) titel (incl zoekwoord waarop je gevonden wilt worden)
  • h2: extra titels
  • h3: subtitels
  • p: paragraaf tekst
  • div: overige tekst (bijv ter opvulling of decoratie)
  • nav: navigatie tekst

Text tags kan je dus zien als een structuur waarin jouw website teksten zijn opgebouwd. Showit voegt automatisch text tags toe aan de tekstblokken, wanneer je deze toevoegt op je website, maar het wel aan te raden om deze te controleren en evt aan te passen.


Zorg er bijvoorbeeld voor dat er per pagina maar één keer een H1 tag gegeven wordt, zo raakt Google niet in de war :). De overige tags kunnen wel meerdere keren gebruikt worden.

Text tags voeg je toe door het tekstvak te selecteren, in de rechter menubalk op ‘text properties’ te klikken en vervolgens de juist tag te selecteren.

Afbeeldingen optimaliseren

Een laatste belangrijke manier om je SEO te verbeteren is door je afbeeldingen te optimaliseren.

Zoals ik eerder in deze blog al aangaf, is een snelle laadtijd essentieel om hoger te scoren in Google. Door je afbeeldingen het juiste formaat te geven (max 1400 pixels aan de langste zijde) en daarna nog te comprimeren in een website zoals ‘Tiny PNG‘ maak je je website een stuk sneller.

Daarnaast is het belangrijk om al je afbeeldingen een duidelijke naam èn een omschrijving te geven. Dit doe je ook wederom door je afbeelding te selecteren en in de rechter menubalk bij ‘Image’ je SEO titel en omschrijving in te vullen. Google kan namelijk niet zien wat er op je afbeelding staat en door het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, kan Google inschatten hoe relevant je afbeelding daadwerkelijk is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ben jij klaar voor de branding van jouw dromen?

Start jouw project

Samen creëeren we de merk identiteit die naadloos aansluit bij jouw persoonlijkheid, zodat jij die droomklanten kunt gaan aantrekken vanuit jouw unieke flow.

vraag hier de gratis Informatie gids aan